Beschrijving:
In het najaar van 1914 starten de Duitsers met de bouw van een reusachtige zeppelinhal en de inrichting van een Duitse vlieghaven. Het open karakter van de kouter leent zich perfect voor de aanleg ervan. Gontrode beschikt bovendien over heel wat troeven. Het ligt dicht bij de stad Gent waar Duitse manschappen kunnen verblijven. De site ligt 33 meter boven de zeespiegel, het hoogste punt van de streek. Door de loodrechte positie ten opzichte van Londen vormt Gontrode de ideale uitvalsbasis om de Britse hoofdstad aan te vallen. Het strategisch belang van de vlieghaven is dus groot. Van de 5 vliegbasissen die de Duitsers bouwen is Gontrode de enige zeppelinhaven.
In het voorjaar van 1915 is de luchthaven gebruiksklaar. De spoorlijn Gent-Geraardsbergen wordt doorgetrokken tot aan de vlieghaven voor de aanvoer van gas, munitie, bommen, benzine en olie. De vlieghaven van Gontrode is de thuisbasis van twee zeppelins, de LZ33 en de LZ35.
Vanaf de lente van 1917 is er een nieuwe dreiging voor Groot-Brittannië. De vlieghaven wordt uitgebreid met vliegtuighangars, barakken, luchtafweergeschut, munitiebunkers, verharde landingsbanen en een windroos. Duitse piloten voeren van de vliegvelden van Gontrode en Sint-Denijs-Westrem missies uit met Gotha IV- bommenwerpers. In 1917 wordt de vlieghaven voor zeppelins een vliegveld voor vliegtuigen.
De collectie Wereldoorlog I belicht het verleden van het vliegveld van Gontrode tijdens WOI. De erfgoedcel en de gemeente Melle werkten gedurende 1.5 jaar aan dit project. Het verhaal van het vliegveld van Gontrode wordt opnieuw verteld op de bunkersite door middel van een panortamatafel, een fiets- en wandelkaart en de website www.hetvliegveldvangontrode.be